-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7813 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي هنوز به سنّ تكليف نرسيده باشد و بخواهد بداند تكليف و مسئلههاي دين چيست؟ آيا بايد مانند كسي كه به سن تكليف رسيده، تكاليفش را انجام دهد؟

انسان زماني كه به بلوغ مي رسد، با دو بال بلوغ و رشد نسبي عقل، شرايط تكليف را دارا مي شود. خداوند به انساني كه به سن تكليف رسيده، نشان لياقت و اعتبار عطا فرموده و او را در همه آيات يا ايّها الّذين آمنوا مورد خطاب و سخن قرار داده است. اعمال و رفتار اين شخص در جامعه از اعتبار شرعي و قانوني برخوردار مي شود.(1)

كسي كه به سن تكليف نرسيده، ولي به مرحلهاي از تشخيص رسيده كه در صدد شناخت تكليف شرعي و آگاهي از مسايل ديني بر آيد، احكام مكلّف بر او بار نميشود، امّا عدم تكليف او به گونهاي نيست كه نفي كننده مطلق تكليف باشد. شخصي كه مميّز است و مي خواهد با تكاليف شرعي خود آشنا شود، با اين تكاليف انس پيدا مي كند و به آنها عمل مي نمايد، تا در زماني كه به سن تكليف شرعي رسيد، ملكه و عادت براي او ايجاد شده باشد و از تكاليف با آگاهي و شناخت استقبال كند. بديهي است تمريني بودن نماز و روزه و سائر تكاليف، به شكل و ترتيبي و با همان اجزا و شرايطي است كه براي بزرگسالان است.

از اين رو، نوجوانان داراي تمييز كه هنوز به سن تكليف شرعي نرسيدهاند، هر چند، مكلف شرعي نيستند اما به گونهاي نيست كه هيچ وظيفه عقلي براي خود احساس نكنند.

تمرين نماز خواندن، روزه گرفتن و انجام دادن ديگر تكاليف شرعي، مربوط به دوره قبل از سن تكليف باعث مي شود شخص به آساني مرحله جديد وظيفه شرعي خود را درك نمايد.

پي نوشتها:

1. آيت اللَّه صافي گلپايگاني، معارف دين، ج 1، ص 451.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.